12
aug
aug
V Bratislave je jedna socha, na ktorú sa ľudia pozerajú len v hlbokom smútku. Stojí na zelenom trávniku, na pozadí nekonečnej modrej oblohy, za sklenenou stenou, ktorá ju neviditeľne delí od obradnej siene Krematória.
FOTO: Jana Kollárová
Socha s názvom Zjednotenie symbolizuje moment, keď človek odchádza z nášho sveta, aby navždy splynul v jednote s veľkolepou prírodou. Tou cestou sa už dávno pobral aj jej autor Rudolf Uher.
Kým Rudolf Uher žil, bol slávny, potom zatracovaný a potom opäť oslavovaný. A predsa jeho dielo pozná len málo z Bratislavčanov. Prečo? Pretože v celom meste zostala po ňom, okrem sochy v Krematóriu, len jedna voľne prístupná socha, presnejšie súsošie.
Súsošie Rodina z roku 1967 dotvára vstupný priestor pred študentským domovom Jura Hronca na Bernolákovej ulici. Dnes ho z ulice ledva zbadáte. Plocha, na ktorej sa pôvodne nachádzalo, musela totiž ustúpiť rozšíreniu parkoviska. Tak či onak, ide o významné dielo, veľmi charakteristické pre tvorbu Rudolfa Uhera, jedného zo zakladateľov slovenskej moderny.
Rodina, autor Rudolf Uher. Foto: Ľubomíra Černáková
Rudolf Uher bol pôvodne učiteľom matematiky a deskriptívnej geometrie a poslucháčom na Oddelení kreslenia a maľovania na Slovenskej vysokej škole technickej v Bratislave. Spojenie zdanlivo nespojiteľného, matematiky a výtvarného umenia, posunulo sochára medzi priekopníkov nového smerovania v slovenskom umení. Jeho sochy reprezentovali Československo na výstavách Expo v Osake i Montreale, bol pozvaný na sympózium do USA.
Ani spomínaná socha v prírodnom pokračovaní obradnej siene Krematória nie je náhoda. Práve Rudolf Uher dokázal novým spôsobom spájať voľnú sochu s otvorenou krajinou. Jemu a jeho priateľovi, sochárovi Karlovi Prantlovi z Rakúska patrí zásluha na vzniku galérie pod holým nebom v kamennom lome vo Vyšných Ružbachoch.
Areál plenéru s vystavovanými sochami. Vyšné Ružbachy. Vpravo plastika R. Uhera. Foto: Doko Ing. Mgr. Jozef Kotulič, Commons Wikimedia.org